|
Popieius BENEDIKTAS XVI
Socialiniai tinklai – tiesos ir tikjimo portalai, evangelizacijos naujosios erdvs
inia 47-osios Pasaulins visuomens komunikavimo priemoni dienos proga
(2013 m. gegus 12-oji, sekmadienis)
Brangs broliai ir seserys!
Artjant 2013 m. Pasaulinei visuomens komunikavimo priemoni dienai, noriau pasilyti jums kelet mini apie vis svarbesn tikrov, susijusi su iandieniu moni tarpusavio komunikavimo bdu. Noriau panagrinti skaitmenini socialini tinkl pltr. Šie tinklai padeda kurti naujj „agor“, atvir viej erdv, kurioje mons dalijasi idjomis, informacija ir nuomonmis ir gali rastis nauj bendruomens santyki bei form.
Naudojamos imintingai ir nuosaikiai, ios erdvs padeda skatinti dialog ir debatus, kurie, jeigu pltojami pagarbiai ir paisant privatumo, atsakomybs bei tiesos, gali sustiprinti vienybs saitus tarp moni ir veiksmingai prisidti prie moni eimos darnos. Keitimasis informacija gali virsti tikru komunikavimu, jungtys isirutulioti draugyst, ryiai palengvinti bendryst. Kadangi tinklai paaukti gyvendinti didiul potencial, tai juose dalyvaujantys mons privalo stengtis bti autentiki, nes tose erdvse dalijamasi ne tik idjomis bei iniomis, bet galiausiai ir paiais savimi.
Socialini tinkl pltra reikalauja sipareigojimo: mons traukiami santyki krim ir draugysts rutuliojim, atsakym savo klausimus paiek ir pramogas, taip pat trokta intelektini paskat ir pasidalyti savo kompetencija bei iniomis. Burdami mones i pamatini poreiki pagrindu, tinklai vis labiau tampa paties visuomens audinio dalimi. Tad socialinius tinklus maitina lkesiai, siaknij mogaus irdyje.
Socialini tinkl kultra ir komunikavimo form bei stili kaita kelia svarbius ikius norintiems kalbti apie ties ir vertybes. Kaip ir kit visuomens komunikavimo priemoni atveju, vairi raikos form reikm ir veiksmingum paprastai lemia labiau j populiarumas, o ne vidinis vertingumas ir svarba. Savo ruotu populiarumas danai bna labiau susijs su inomumu ar teigimo strategijomis nei su argumentavimo logika. Kartais negars proting bals nustelbia perdm gausios informacijos gausmas, neleidiantis jam patraukti dmesio, kur pasiglemia mokantys ireikti save taigiau. Tad visuomens komunikavimo priemonms reikia sipareigojimo t, kurie suvokia dialogo, proting debat ir logins argumentacijos vert, moni, siekiani puoselti pokalbio ir raikos formas, atitinkanias ikiliausius komunikavimo dalyvi lkesius. „Kultrins vairovs akivaizdoje mons ne tik turi susitaikyti su kit kultros egzistavimu, bet ir siekti bti jos praturtinti bei pasilyti jai tai, k turi gero, teisingo ir graaus“ (Kalba per susitikim su kultros pasauliu, Lisabona, 2010 05 12).
Socialiniams tinklams kyla ikis, kaip bti ities visk apimantiems: taigi jiems bus naudinga, jei juose dalyvaus tikintieji, troktantys pasidalyti inia apie Jz ir mogaus kilnumo vertybmis, kurios skatinamos jo mokymo. Juk tikintieji vis labiau suvokia: jei Geroji Naujiena nebus inoma ir skaitmeninje aplinkoje, tai jos gali nepatirti gausyb moni, kuriems i egzistencin erdv yra svarbi. Skaitmenin aplinka nra paralelinis ar grynai virtualus pasaulis, tai – daugybs moni, pirmiausia jaunimo, kasdiens patirties dalis. Socialiniai tinklai yra moni sveikos vaisius, bet sykiu savo ruotu suteikia santykius kurianiam komunikavimo vyksmui nauj form: vadinasi, gilesnis tos aplinkos supratimas yra iankstin reikmingo dalyvavimo joje prielaida.
Gebjimas naudotis naujomis kalbomis btinas ne tik tam, kad neatsiliktum nuo laikmeio, bet ir tam, kad be galo turtinga Evangelija atrast raikos form, gebani pasiekti vis dvasi ir ird. Skaitmeninje aplinkoje raytin od danai lydi vaizdai ir garsai. Veiksmingas komunikavimas, kaip antai Jzaus palyginimai, turi ukalbinti ir vaizduot bei emocin jautrum t, kuriuos norime pakviesti susitikti su Dievo meils slpiniu. Be to, inome, kad krikioni tradicij visada praturtindavo enklai ir simboliai: galvoje, pavyzdiui, turiu kryi, ikonas, Mergels Marijos atvaizdus, prakartles, banyi vitraus ir paveikslus. Svarbi monijos meninio paveldo dal sukr menininkai ir muzikai, trok ireikti tikjimo tiesas.
Tikinij autentikum socialiniuose tinkluose parodo dalijimasis gilija savo vilties ir diaugsmo versme – tikjimu Jzuje Kristuje apreikt gailesting ir mylint Diev. To dalijimosi esm yra ne tik aikiai ireikti tikjim, bet ir j liudyti perteikiant savo „pasirinkimus, preferencijas ir vertinimus, i pagrind deranius su Evangelija, net jei apie tai konkreiai nekalbama“ (inia 2011 m. Pasaulins visuomens komunikavimo dienos proga). Ypa reikmingas tokio liudijimo bdas bt noras tarnauti kitiems bnant visada pasirengus kantriai ir pagarbiai atsakyti j klausimus ir abejones, kylanius jiems iekant tiesos ir mogaus egzistencijos prasms. Socialiniuose tinkluose inyrantys pokalbiai apie tikjim ir tikiniuosius patvirtina religijos svarb bei reikm vieuosiuose ir socialiniuose debatuose.
Atvira irdimi primusiems tikjimo dovan radikaliausias atsakymas mogaus klausimus dl meils, tiesos ir gyvenimo prasms – klausimus, kuri socialiniuose tinkluose tikrai netrksta, – yra Jzaus Kristaus asmuo. Natralu, kad tas, kuris tiki, trokta pagarbiai ir jautriai pasidalyti savo tikjimu su tais, kuriuos sutinka skaitmeninje aplinkoje. Taiau jei ms pasidalijimas Evangelija ir duoda ger vaisi, tai galiausiai todl, kad pirma vis ms pastang irdis palyti pati Dievo odio galia. Pasitikjimas Dievo veikimo galia visada turi bti didesnis u ms vis pasitikjim mogikosiomis priemonmis. Skaitmeninje aplinkoje, kur apstu kart bei polemini bals ir kartais vir ima potraukis prie sensacij, mes irgi raginami rpestingai atpainti. Prisiminkime, kad Elijas Dievo bals atpaino ne dideliame ir stipriame vjyje, ne ems drebjime ar ugnyje, bet „velnios tylos balse“ (plg. 1 Kar 19, 11–12). Turime kliautis tuo, kad pamatinis mogaus trokimas mylti ir bti mylimam, surasti prasm ir ties – trokimas, paties Dievo dtas mogaus ird, – ir ms laiko vyrus bei moteris visada ir visaip laiko atvirus tam, k palaimintasis kardinolas Newmanas pavadino tikjimo „velnia viesa“.
Socialiniai tinklai gali bti ne tik evangelizacijos priemon, bet ir mogikojo vystymosi veiksnys. Pavyzdiui, kai kuriuose geografiniuose ir kultriniuose kontekstuose, kur krikionys jauiasi izoliuoti, socialiniai tinklai gali sustiprinti tikrosios vienybs su pasauline tikinij bendruomene jausm. Tinklai padeda dalytis dvasiniais ir liturginiais itekliais, melstis labiau jauiant artum t, kurie ipasta t pat tikjim. Autentikas ir interaktyvus sitraukimas klausimus ir abejones t, kurie toli nuo tikjimo, turt paskatinti mus pajusti poreik malda ir apmstymais Dievo akivaizdoje maitinti ne tik savo tikjim, bet ir veiklij meil: „Jei kalbiau moni ir angel kalbomis, bet neturiau meils, a tebiau vangantis varis ir skambantys cimbolai“ (1 Kor 13, 1).
Skaitmeninje aplinkoje yra socialini tinkl, teikiani iandieniams monms prog melstis, apmstyti, dalytis Dievo odiu. Bet ie tinklai gali atverti vartus ir kitus tikjimo matmenis. Juk daugyb moni kaip tik dl pradini online ryi atranda tiesioginio susitikimo, bendruomenins patirties ar net piligrimysts – tikjimo kelionje visada svarbi element – reikm. Stengdamiesi padaryti Evangelij esam skaitmeninje aplinkoje, galime kviesti mones maldai ar liturginiam ventimui burtis konkreias vietas, kaip antai banyias ar koplyias. Nuosekliai ir vieningai reikti savo tikjim ir liudyti Evangelij turime visoje tikrovje, kurioje esame paaukti gyventi, – ir fizinje, ir skaitmeninje. Kad ir kokiu bdu esame dl kit, esame paaukti skelbti Dievo meil ligi ems pakrai.
Meldiu, kad Dievo Dvasia jus visada lydt ir apviest, ir nuoirdiai teikiu savo palaiminim jums visiems, kad btumte tikri Evangelijos aukliai ir liudytojai. „Eikite vis pasaul ir skelbkite Evangelij visai krinijai“ (Mk 16, 15).
Vatikanas, 2013 m. sausio 24-oji, Šv. Prancikaus Salezo vent
BENEDICTUS PP. XVI
|